Ziarna i pestki

Potrawy, do których dodamy garść pestek, ziaren czy nasion, nie tylko lepiej smakują, ale są także znacznie zdrowsze i bardziej pożywne.

Chia

Nasiona dodaje się w całości lub po zmieleniu do musli, jogurtów, sałatek i wypieków. Po namoczeniu pęcznieją. Można nimi zagęszczać zupy lub desery. Z nasionami przygotowuje się również Chia Fresca - napój z soku z limonki, nasion chia, wody i odrobiny syropy z agawy. Dużą szklankę napoju przygotowujmy z 300 ml wody mineralnej, 2 łyżek soku z limonki, 2 łyżek nasion chia i odrobiny syropu z agawy do smaku.


Pestki dyni

Pestki dyni znakomicie urozmaicą smak sałatki. Sprawdzą się również w roli posypki i panierki, zarówno w przypadku potraw wytrawnych, jak i słodkich. Pestki dyni dobrze smakują z miodem. Na patelnię wlewamy 150 ml miodu. Podgrzewamy, aż pojawią się bąbelki. Dodajemy pestki, mieszamy, aby wszystkie pokryły się cienką warstwą karmelu. Przekładamy na blachę wyłożoną pergaminem i zostawiamy, aż ostygną.


Kmin rzymski

Kumin ma charakterystyczny smak i aromat, które wydobywa prażenie na oliwie. Dzięki tym nasionkom zwykły ryż, fasola, a nawet niektóre ciasta zyskują dalekowschodni smak. Kumin jest składnikiem mieszanek garam masala, tandori masala i proszku curry. Jest często mylony z kminkiem. Łatwo je jednak rozróżnić, gdyż nasiona kminu są dłuższe, ciemniejsze i pokrywa je delikatny meszek.


Sezam


Zawarte w sezamie substancje, takie jak sezamol i sesamolina - najlepsze znane naturalne przeciwutleniacze - spowalniają starzenie się komórek organizmu. Zastosowanie kulinarne ma zarówno jasna, jak i czarna odmiana sezamu. Świetnie sprawdzają się jako panierka do ryb i kotletów. Kromka chleba posmarowana masłem orzechowym i posypana czarnym sezamem to znakomita alternatywa dla kanapki z szynką.


Czarnuszka

Małe czarne nasionka, które mają całe mnóstwo właściwości prozdrowotnych, można je wykorzystać w całości lub po zmieleniu. Aby wydobyć głębie ich smaku, warto je wcześniej uprażyć. Najczęściej posypuje się nimi wytrawne wypieki, możne je jednak dodawać także do mięs, potraw warzywnych i strączkowych.


Słonecznik

Nasiona najlepiej uprażyć - stają się wówczas bardziej aromatyczne i chrupiące, a potem posypać nimi sałatkę, dodać do twarożku albo kaszy gryczanej. Można je również namoczyć na kilka godzin, a potem zmielić z usmażoną cebulą i szczyptą curry - powstanie pyszna pasta do pieczywa.


Mak

Ziarna maku są twarde, trudno je zmielić, najlepiej je zatem stosować w całości. Podsmażone na maśle można dodać do makaronu, zapiekanek, potraw z warzywami, zwłaszcza ze szparagami i warzywami korzeniowymi. Można nim posypać ziemniaki purée i pasty twarogowe.


Siemię lniane

Nasiona lnu są cennym źródłem kwasów tłuszczowych, zwłaszcza omega-3. Można posypywać nimi sałatki, dosypywać je do granoli i mlecznych koktajli, zarówno w całości, jak i bezpośrednio po zmieleniu. Pyszne są również "sezamki" z siemienia, które przygotowuje się, dodając do podprażonych nasion trochę miodu.

Zdjęcie Intenson Czarnuszka 1kg Zdjęcie Pestki dyni - 200g Zdjęcie VIVIO Nasiona Chia 250g
Intenson Czarnuszka 1kg Pestki dyni - 200g VIVIO Nasiona Chia 250g
źródło: Okazje.info
Więcej o: