Pizza bez glutenu

Osobom na diecie bezglutenowej pizza nie musi się już śnić po nocach. Mogą ją zrobić same w domu ze składników, które im nie szkodzą. Domowy zakwas bezglutenowy warto zawsze mieć w lodówce. Wbrew pozorom jego przygotowanie nie jest wcale tak pracochłonne, jakby się mogło wydawać.

Pizza bez glutenu (proporcje na dwie małe pizze)

Zakwas: 2 łyżki mąki kukurydzianej 2 łyżki mąki ryżowej 2 łyżki mąki gryczanej 4 łyżki kwasu z domowych ogórków kwaszonych łyżeczka cukru brązowego szklanka ciepłej, przegotowanej wody

Mieszamy składniki w dużym słoiku (konsystencja rzadkiego ciasta naleśnikowego) lub innym szklanym naczyniu z pokrywką. Drugiego dnia do słoika z zaczynem dajemy po 1/2 powyższych składników, ale bez kwasu. Mieszamy. Trzeciego dnia dodajemy po 1/2 tego co powyżej (bez kwasu). Mieszamy. Kilka dni po rozpoczęciu procedury w zakwasie pojawiają się dziurki i bąbelki. Codziennie mieszamy zakwas i używamy tyle, ile potrzebujemy. Nigdy nie myjemy słoika i zawsze zostawiamy trochę "starego" zakwasu i uzupełniamy go, dodając składniki jak powyżej.

Ciasto: 2 szklanki zakwasu bezglutenowego 2 łyżki oliwy łyżeczka soli 1/2 szklanki wody 3 szklanki mąki bezglutenowej łyżka babki jajowatej wymieszana z 3 łyżkami wody (odstawiamy do napęcznienia na 30 minut) 2 łyżeczka suszonej cebuli łyżeczka suszonego czosnku

W jednej misce mieszamy suche składniki, w drugiej mokre. Następnie łączymy. Rozrabiamy, aż ciasto będzie klejące. Dzielimy na 2 części. Wkładamy do miski i przykrywamy folią. Odstawiamy na 8 godzin w ciepłe miejsce, aby ciasto urosło. Mokrymi dłońmi lub mokrą szpatułką sylikonową formujemy z ciasta pizze bezpośrednio na blasze. Pieczemy 10 minut w 240°C. Następnie wyjmujemy na chwilę blaszki. Smarujemy spody pizzy sosem pomidorowym i kładziemy ulubione dodatki.

Farsz: ulubione warzywa, np. zielone szparagi, szpinak, bób, pomidory kilka łyżek oliwy 2 ząbki czosnku sól pieprz

Odłamujemy zdrewniałe końcówki szparagów. Przekrawamy wzdłuż. Pomidorki koktajlowe przecinamy na pół. Bób gotujemy do miękkości. Szpinak myjemy i osuszamy. Na oliwie podsmażamy pokrojony czosnek, wrzucamy szparagi, smażymy na rumiano z obu stron, dodajemy bób, smażymy kilka minut, a pomidorki i szpinak smażymy tylko chwilkę, tak aby straciły surowość.

Sos: cebula 2 ząbki czosnku puszka pomidorów kilka łyżek oliwy łyżeczka cukru trzcinowego łyżeczka octu balsamicznego sól, pieprz, tymianek, bazylia, oregano 1/2 opakowania tofu

Na oliwie szklimy drobno pokrojoną cebulę i czosnek, dodajemy pomidory i ocet. Smażymy, często mieszając, aż nadmiar płynu z sosu odparuje. Może to zająć 10-15 minut. Na koniec smażenia dodajemy cukier i przyprawy. Smażymy i mieszamy jeszcze chwilkę. Sprawdzamy smak. Kładziemy farsz na podpieczone placki pizzy. Kruszymy na wierzch tofu. Pieczemy pizze z farszem w temperaturze 170°C około 10 minut.

Joanna Szachowska-Tarkowska, entuzjastka kuchni roślinnej i bezglutenowej, właścicielka restauracji Veg Deli.

źródło: Okazje.info

Więcej o: